Hong Kong Part III (Day 2 - Madame Tussauds , Masjid Ammar & Ladies Market)

Assalamualaikum..

sebelum mood berblog aku ke laut...lebih baik aku khatamkan entry-entry HK ni kan..

tok hari ke-2...semua gerak awal...sebab takut bersesak masa nak naik MTR nanti...
macam biasa..kol 5am dah bangun..siapkan breakfast then mandi solat bagai...kejutkan bebudak...ikut pada perancangan yang dibuat...program harini kitaorang akan ke Madame Tussauds, masjid Ammar dan malam nak ke Ladies Market...

sebelum tu breakfast dulu...kang lapor kan...bukan senang nak cari kedai makan halal..

dalam botol tu...sambal hijau yang ak beli kat kedai ayam penyet IOI Mall Putrajaya..


Jom lah memulakan perjalanan...


untuk memudahkan perjalanan korang sepanjang menggunakan MTR di HK...korang boleh pergi kat web MTR HK ni.... memang memudahkan lah...semua perjalanan yang menggunakan MTR semua aku download sesiap kat Malaysia..then bawak lah ke HK ..boleh jugak korang amik map masa korang beli Octopus card kat airport tu...



semasa perjalanan...waktu ni dah kol 7am... jalan lemgang sepanjang nak ke MTR...boleh lah bergambar sekeping 2,3 4 ke kan...




bebudak siap main terup...sebab mak pak sibuk snap pic..


time ni tersesat ..hahahaha...sebab Tsim Sha Tsui ni ada 2 MTR 1 Tsim Sha Tsui..1 lagi adalah East Tsim Sha Tsui....


tok perjalanan dari hotel aku ke madame tussauds ni...

ok...kat bawah ni..aku bagi contoh

Dari MTR Tsim Sha Tsui aku kena turun kat MTR Central..




kat web tu korang boleh kira-kira bajet berapa kos MTR ke sesuatu destinasi....
kat web MTR tu jugak dia akan bagi arah jalan yang tepat pada korang...boleh tengok kat Route View tu...senang kan...cuma korang kena alert sign board dalam MTR tu je...jangan risau k..


okeh... pada entry sebelum ni...aku ada bagitau boleh reload octopus card korang kat stesen kan...ni lah mesin dia....nak reload bebudak punya card je sebab balance card dorang cuma ada HKD20..kami punya cukup sampai hari ke 5..hehe...





MTR penuh jugak pagi tu...orang HK ni bebaik, nampak je kita bawak anak kecik, dorang akan bagi seat pada kita...ni kinchan taknak duduk sebab sekejap je dah nak sampai stesen Central..


laluan kita nak pegi kena ikut lane Central, kalau korang kena tukar train, jangan risau sangat, sebab train tu bebetul kat sebelah je, tak perlu naik escalator bagai..bagus kan..


Dah sampai.. ni nak keluar ikut laluan J2


tu signboard exit  J

oh lupa nak bagitau korang, masa korang naik escalator tu, kalau korang just berdiri tanpa tergesa-gesa sila berdiri kat sebelah kanan escalator tu, tok side kiri tu tok orang nak potong kita masa kat atas escalator tu...tu sistem dorang lah..so..kita ikut je k...


ni masa dah keluar dari building MTR central...nampak ada garden, berhenti lah sekejap bebudak nak minum...masa aku pergi HK tu cuaca sejuk sedang bertiup, so cuaca sejuk sejuk manja dah terasa...




Madame Tussauds kat seberang stesen central ni jew....cross jalan pon jangan risau sebab semua ikut peraturan jalanraya..

sampai pon awal....so...kitaorang pon snap pic buat kenangan....
aku dah beli sesiap tiket ni via online...aku beli melalui https://www.madametussauds.com/ 
aku beli pakej combo 3 in 1...
korang boleh jugak beli kat web-web bawah ni...




paling mencabar dalam percutian ni adalah nak kawal dia ni...




the mommys with the kiddos..



ni adalah kaunter tok collect tiket tu, korang just bawak je resit yang korang dah beli via online tu..



tiket pon dah dapat..orang pertama dapat..hahaha..




jom ler memulakan perjalanan..


masuk je orang dah ramai beratur nak naik tram..ni yang beli kat kaunter tram tu...macam kaunter madame tussauds ni bukaknya lewat sikit..




lepas turun je dati tram tu..ada orang yang pergi sky terrace tu dulu nak tengok pemandangan keseluruhan HK...tapi kitaorang masuk Madame Tussauds dulu lah...excited nak jumpa retis..walaupon patung lilin jew.. :P



macam nilah keadaan dalam tu..


jom lah layan pic kitaorang erk..















nampak real x....haha






dekat sejam setengah dalam MT kitaorang naik ke Sky Terrace pulak...sejuk sangat kat atas tu....
bangunan HK ni melangit langit ...



sebelum keluar dari MT...apa lagi...kasi tol dulu, aku belilah mug (mug adalah wajib aku beli kalau pergi mana-mana negara yang aku lawati)... lagi 1 nak bagitau,lebih baik korang beli fridge magnet atau key chain kat Madame Tussauds ni..harga adalah lebih murah dari Ladies market atau dalam Disneyland...total duit melebur dalam MT adalah HKD171 & tok fridge magnet/keychain HKD215

dah selesai kat MT kitaorang nak gerak pulak ke Masjid Ammar, salah 1 masjid kat HK ni...nak rasa DimSum yang superb sedap dan HALAL yang aku baca kat blog-blog...tok ke Masjid Ammar nih...kitaorang naik MTR dari Central turun ke Causeway Bay...ada orang akan naik tram (keretapi yang gerak atas jalan raya tu)...terpulang pada memasing, tapi kami jalan kaki je...senang....masa dok tengah blur blur cari ,tetiba ada hamba Allah orang pakistan kot nak tunjukkan jalan sebab dia kata kebetulan nak pergi solat jugak kat masjid tu...tapi hati risau juga,kang dia buatnya nak rompak kami..tak nyaya..haha...so far, tak ada baca blog soh hati hati masa berjalan kat HK..dan aku akui, tak ada lagi kes kena pancung harga ke, so far dorang baik hati membantu.dia hantar kami sampai ke lift masjid okeh....( sory memang tak dapat nak lengkapkan perjalanan ke Masjid Ammar ni sebab aku ikut mamat tu tanpa catit sebab perut dah lapor)
Alhamdulillah...sampai pon sedang elok waktu lunch.meja pon ada kosong 1...
atau kebetulan kami pergi hari bekerja? rezeki..

kesimpulan aku boleh cakap, memang sedap dan menyesal, kitaorang sampai tapau lah bawak balik hotel...beef fried rice tu kitaorang order sampai 4 pinggan....
bebudak cakap sedap....










nampak muka kakak menikmati nasi goreng  ke-2 dia..


selesai kat Masjid Ammar...kitaorang pon gerak balik semula...tok balik ni agak senang jugak, dari Masjid Ammar korang belok kanan, cari je signboard mana-mana MTR....

total kos makan kat canteen ni HKD268 , ni aku bahagi 2 dengan kazen aku...

penat dan seronok...hehe...

tok aktiviti malam plak, para lelaki dan kiddos taknak ikut mak mak gojes ke Ladies Market..memasing dah ketiduran....kitaorang lah yang menggagahkan diri ke Ladies Market

dah sampai hotel, aku sesiap kan bebudak ni tok tido...bagi makan bagai, malam tu menu kami

Nasi ,sambal hitam dengan kari ayam dalam tin...nikmat makan...burrpppp kenyang

* pic lup kat folder mane *

Ladies market ni terletak kat Kowloon, so dari MTR Tsim Sha Tsui ni aku turun kat MTR Kowloon, bila exit dari MTR Kowloon tu, Ladies market betul-betul kat pintu  keluar MTR tu...keseluruhan bagi aku lah , barang kat Ladies market ni memang boleh buat kita rambang mata, tapi harga memang boleh tahan. dan 1 lagi, kalau korang nak tawar, sila serius  nak membeli kalau sekadar nak tanya baik korang pendamkan je k...lagi 1, kalau taknak membeli, jangan sentuh barang jualan dorang. masa aku n kazen dok berjalan dalam tu, ada peniaga pompuan tu sound sorang pengunjung, dia cakap dalam bahasa mandarin, kalau awak tak ada niat nak membeli, tolong jangan usik barangan saya nanti kalau calar rosak customer saya taknak beli...gituw, so kalau pon korang rasa korang boleh buat sesi tawar menawar kat petaling streets ke, jalan TAR ke, baik lupakan. lagi pon kita kena ingat, ni negara luar bukan negara kita.kang kalau dipanggilnya kaum kerabat dia tak nyaya!



kalau bawak bebudak ni..kompem kena pow lagi wallet aku nih!


hampir hampir nak merembat, tapi memikirkan harga dia mahal pada masa tu, aku pendamkan jugak...hihi..


ada beberapa barangan yang aku nak beli tapi dipendamkan, macam Drone (aku nak skodeng kubu tentera US..haha) fastwheels kat HK agak murah , harga kalau korang pandai boleh dapat RM600++
aku dan kak sepupu cuma membeli beg tok bawak bekal ke opis...comel je...tu pon harga dah RM35++ dan aku kena cakap mandarin kat ahso tu baru boleh dapat harg murah antara kedai lain. pastu adalah beli key chain 10 set lagi buat tambahan, bila balik Malaysia, alamak key chain aku tak berapa nak cukup lagi..kalau boleh nak lah beli lebih...apakan daya kos beli keychain dan FM sahaja dah cecah RM250... har har har... sila tepuk dahi!

ni resit tok sepanjang aktiviti Hari ke-2 ni....semua resit dan tiket aku masih simpan...



okeh...selesai sudah aktiviti hari ke-2

balik tu iron sesiap baju tok aktiviti hari ke-3 sebab dah nak ke Disneyland..yeayyyy!!!!!!!!
bukan anak-anak je seronok, mak mak pon kemahin lagi suka!

tunggu erk....

KOS HARI KE-2

sourvenior Madame Tussauds                  - HKD191 (RM108)
keychain / FM di MT                                - HKD215 (RM122)
Canteen Masjid Ammar                            - HKD134 (RM76)
Beg jinjit & Keychain Ladies Market       -HKD175  (RM100)


                                         TOTAL : HKD715 (RM406)

No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH