KRABI PART I

Assalamualaikum..
hallloooooooo...... *tok tok tok*
marilah kita cuba lelaju menghapdate entry part mak part ni.. sebelum otak aku tepu nak mengypdate blog.....

as usual.....aku akan pergi honeymoon sekali setahun tok refreshkan hubungan...ewaahhh..ayat harus hover...... :P
maklumlah....kinchan makin ketuaan...ehhh.... :P

kalau tahun sudah aku pergi ke Bali (for the second time...saje gebang kat kawan fb kata ke maldives....ahkak jemmah masih x mampu kaknom nak ke maldives...org have - have je mampu...sorry tipu sunat...ade sebab kenapa tak bagitau destinasi sebenar) maka tahun ni aku nak ke krabi plak...disebabkan kami berdua ni suka akan keindahan pulau....tempat yang wajib aku tuju adalah negara yg ada laut nan indah macam ahkak jemmah  ....
Perancangan nak ke Krabi ni dibuat sebelum bulan puasa....sebab nak cari waktu yang bebetul free...sebab aku pergi skali dengan spupu perempuan aku.....spupu aku sorang tu cikgu skolah menengah...dia terlibat sebagai pengawas SPM...maka kena cari waktu yang sesuwei kitaorang nak gi....
tarikh 3-6 Disember 2014 adalah sesuai tok kitaorang pergi...dan cuaca pon okeh...masa aku tengok tu lah....tapi apa kan daya...petang je hujan...tak lama lah..skejap je pon....

persiapan aku buat lite-lite je...blog walking tok dapatkan info sikit...
tahun 2008 dulu aku pernah ke phuket......tapi masa tu semua agen yang siapkan...so...tahap bengap tu memang tinggi...tambahan masa tu mane ade FB ni bagai...

2-3 hari sebelum gerak...baru aku terhegeh packing beg....renew passport yang since April dah tamat riwayat dia....

tok percutian kalini...semua nak sangat jadi traveller sempoi...semua pakat bawak beg pack....
so...aku pon web check in sesiap..pergi dan balik.....takde lah terkocoh nak ke kaunter bagaikan.....dan ini first time aku  buat web check in...senang je lah hai.....

3 / 12 / 2014 (Rabu)

kitaorang gerak dari rumah aku lebih kurang kol 8.10am lah.....
breakfast sesiap kat mamak fav kinchan.....

dah kenyang gerak ke TBS (Terminal Bas Bersepadu) percutian kalini aku decide nak naik bas ke KLIA2...sebabnya parking KLIA 2..mahal !!!
perjalanan dari Kajang ke TBS tambah tolak jammed lite-lite kat sungai besi dalam 30 minit jew....
terus amik parking kat paling bawah....caj tok parking sehari di TBS adalah RM3/day..murah kan???
terus ke building sebelah lagi 1..amik lift terus naik ke aras 3 tok pergi ke kaunter tiket...
korang boleh pergi je kat memana kaunter tiket tok beli tiket terus ke KLIA2....nanti korang akan naik 1 bas yang sama..JETBUS.....harga tiket tok sehala dewasa RM10....perjalanan kalau tak berapa jammed lebih kurang 40-45 minit sajo....
aku ni pestime ke airport naik bas...dan pestime ke TBS ni....

ni suasana kat ruangan menunggu kat aras bawah tu....TBS ni selesa sangat lah...kalau nak bawak anak kecik pon sesuai...





sampai je airport nanti....korang carilah aras 4 tak silap aku tok entrance ke building shopping kompleks KLIA 2 tu.....dia ada tulis entrance to ape ntah..hehe...lupa nak mengingat.. :P

kebetulan spupu aku tu nak cari legging dorang...dengan masa yang masih berbaki tu...sempat sangat nak meronda kedai kedai yang ada tu....
siap sempat selfie lagi laki bini lagik kan...



dah settle dapatkan legging tok dorang..terus ke Old Town White Coffee tok early lunch..sebab malas nak makan atas flight.....

giler lama aku boikot Old Town lepas kes lalat dalam curry mee aku...


dah kenyang..jom terus boarding...

dari Old Town tu nanti...korang terus je sampai ke building 1 lagi tu.....first korang akan nampak Starbuck kat situ...

aku terus tengok screen tok tengok dah open ke blom...
ok.....walau dalam keadaan specky ni...still x berapa cleart tulisan tu kecik benor....

ke krabi dah Open..jom lah melangkah menuju ke bulan.. :P


nak bagi peringatan...kalau korang melancong ke luar negara..better gi airport awal-awal...sebab takut korang dapat gate nun dihujung terminal.....

sumpah penat okeh!



ni baru lepas imigresen.....gate kitaorang jauh lagi kat depan...sempat lah aku nak menyemputkan diri..haha..



 time aku ngam-ngam tak awal tak lewat..masih boleh bersantai lagi...
bolehlah nak selfie sesikit sementara nak masuk perut ketebang kan..

layan internet selagi boleh.....



keturunan jari kontot ... hahaha


ohoiii...macam makin bam bam dah aku ni..atkins agak kelautan sikit..


kol 1.30pm berlepas lah ke Krabi......

ada beberapa pengalaman masa dalam flight..nak ingat balik.....sakit perut aku nak tergelak je bilan terpandang muka kinchan...

dealam stengah jam sebelum take off...
tetiba kapal terbang bergegar kuat okeh..cuaca macam KO time tu...
that time memang penumpang semua tengah syiok tido...bergegar tu sampai kinchan genggam tangan aku sambil menjerit Allahuakhbar....orang kat depan depan kitaorang ada yang menjerit..hahahaha...stewardess plak masa bagi annoucement tu suara macam cuak okeh....

pucat giler muka kinchan... :P

pastu aku pi bantai gelakkan dia... *durhaka namanya tu*

perjalanan tak lama lah....dalam sejam lelebih skit je ...

waktu Krabi adalah sejam lewat dari Malaysia....

sampai je Airport..macam biasa,....Imigresen lah kan..kat sini memang lembab....kaunter bukak cuma 2 pada mulanya....lepas tu baru dia open kaunter Thai passport tu...

dah settle semua tu..terus keluar terminal....okeh...kalau korang nak amik teksi ke hotel korang...ngam ngam korang turun escalator tu....lepaskan diri dari scan kastam tu...agensi tu bebetul sebelah kiri korang..harga sama je dengan kat luar tu...600bht sehala.... ataupon RM60 tok 1 teksi.....aku amik skali pergi balik..balik tu dia bagi 500bht...total pegi balik 1100bht (RM110)......
ade awek pattani kat sana pandai kecek melaysia...dont woryy kakok....sayya buleh cakap malaysia...hehehe..nama dia Aminah....pakai tudung.....
kitaorang naik civic okeh..hehe..balik tu naik camry....malaysia hado dpt harga tu?? hehee...

dari Airport ke Hotel tempat aku menginap dalam 30-40 minit......
macam biasa....setiap pemandu teksi akan berhenti kat "port" memember dorang tok promote pakej island dorang...aku nasihatkan korang just cakap dah booked with hotel....sebab sampai je kat Aonang tu...korang boleh pilih pakej mana yang korang nak...

dalam teksi..

 dalam teksi tu kitaorang tetengok peta lah.....nak mengukur jarak :P


ni lah hotel tempat aku menginap.....3 bintang je...jadilah..tapi honestly selesa sangat.....
ni aku snap waktu malam...


ni plak waktu siang


jom lah cecepat check in...urusan check in macam biasa..aku mesti akan gunakan khidmat tak encik Agoda.com atau Booking.com...


dah settle urusan check in...pekerja dia akan iring kita ke bilik okeh....
staff dorang memang friendly betul...

kebetulan kitaorang dapat connecting room.....

ni bilik pengantin lama....auuwww......
kinchan suka komplen..tiap kali honeymoon asik asik angsa...hahaha...nasib angka b.....kalau dia bagi Ba alip ba ya... :P




ni bilik si dara yang taken okeh...


bilik air memang puas hati tahap kebersihan..







depan hotel kitaorang ni ada kedai islam..siap jual burger ramlee lagi okeh...tapi kitaorang tak sempat makan pon kat sini..haha..


settle urusan masuk bilik bagai...kitaorang rehat skejap..then terus keluar jenjalan.....hotel aku duduk ni dekat dengan pantai Aonang....nak kata dekat sangat tu x...jalan kaki dalam 8-10 minit sampai dah pantai Aonang...

tok ke pancake makcik Yaminlah tu pon dekat sangat...

aktiviti pertama kitaorang adalah sewa motor...

jalan kaki je nak keluar..

 dapat lah sewa motor

 200bht / day
RM20/sehari

amik 5pm pulang 5pm esoknya....

eh macma best je pelok pelok laki tanpa si tyco kacau kan...:P



disebabkan dorang isikan minyak cuma seliter je...jangan risau..
korang boleh isi minyak kat pam layan diri macam ni..ada je kat tetepi jalan...kan bagus Malaysia buat camni..mesin pam minyak ni macam mesin isi air mineral kat malaysia...
siap ade pompuan cakap...sawadikapppppppppp...


terus jenjalan kat sekitar aonang tok cari pakej island...

sebelum tu...
marilah pekena pancake makcik yaminlah yang super duper sedap..slurpp.... *sapu ailior*






selama kat krabi..hari hari aku melantak pancake pisang makcik yaminlah ni kecuali hari jumaat sebab dia tutup hari jumaat.....

sumpah sedap weiiiii....
ni banana + coklat....
harga 35bht
 = RM3.50



sementara tunggu makcik tu masak....aku beli gak udang ni....hurmm..bolehlah....tepung je lebih....
 harga pon sama cam pancake...


dah settle makan....

jom lah cari pakej...
kitaorang park motor kat 1 tempat..pastu terus jenjalan sambil cari pakej sesuai..
maka jumpalah touring ni..


kitaorang amik pakej phi phi island tok hari pertama....
memula dia letak harga 1100bht/person = RM110

aku mintak dicount 1000bht = RM100/person...
dia terus setuju..

tok hari ke-2 kitaorang amik pakej program B....
memula dia letak  1900bht/person = RM190/person

kitaorang pujuk awek manis pattani tu..
so..dia bagi 1700bht/person

total semua 2700bht = RM270/person

bagi aku memang dah murah dah pakej tu..
semua masuk pakej..dari dia jemput kat hotel..makan tengahari...sampai dia hantar balik ke hotel....

tok aktivit ke-2 tu dibuat di phuket erk...dari krabi ke phuket perjalanan dalam sejam lebih lah jugak... nanti story by part erk...







 okeh settle tok 2 days program.....


ni suasana dalam kol dekat 6pm camtu...



jenjalan skejap kat Aonang ni.....

kemudian terus tapau makan kat sini...stall ni sederet stall makcik yaminlah..sedap tau makanan dia...


ni harga makanan kat stall orang tu...
telur dadar mahal okeh...50bht = RM5

tok makan malam aku dengan kinchan bawah RM40 tak silap..ade lah jajan jajan kami beli skit...buah etc..



ni hasil tapauan perut lapor....last skali aku makan kueh tiow dia 2 sudu je sebab kenyang makan pancake makcik yaminlah..



35bht = RM3.50


20bht = RM2.00


yang ni tok malam plak....banana + nutella...sumpah sedap weiiiiii !!!!!!!!
ni lain harga 40bht = RN4.00


kinchan beli fresh mango ni...ni pon sedap giler.....sebijik mangga betul dia bagi...
tak silap harga dia 35bht = RM3.50 cup besor okeh...



makan sumer kat dalam bilik memasing sambil pintu connecting dibuka dari jam 7.00pm - 7.30pm je tok rasa makanan memasing..pastu pintu ditutup rapat bagi memberi laluan pada pasangan honeymoon  wakakaka...

dah kenyang bagai.....mandi mandi..sesiap packing barang tok esok....jom ZzzzZz.....esok nak bangun awal...






meh ahkak jemmah share perbelanjaan tok hari pertama di Krabi

TIKET BAS = RM10 X 2 = RM20
TEKSI KRABI PERGI BALIK  (RM110/TEKSI) = RM27.50 X 2 = RM55  
TOUR PAKEJ = RM270 X 2 = RM540
MINUM PETANG = RM7
DINNER = RM35.50
TOTAL RM657.50


aku rasa agak berbaloi sebab 2 hari punya tour dah save banyak...
soal makan tu terpulang pada korang nak makan banyak mana....macam aku...kalau datang sesebuah negara tu korang kena try makanan halal dorang.....
kalau kat negara kita..kompem mahal!

okey lah..nak share korang 1 produk krabi...
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:


bai korang........
sekian dulu pendahuluan krabi erk...
harap sudi baca next part plak...
hehehe









No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH