Hong Kong Part 1 (Anggaran perbelanjaan)

Assalmualaikum semua...
ahkak bersiaran dihujung minggu yang sejuk macam kat HK lah plak...hahahaha...



sihat dak??? amboiiiii selepas pengumuman bajet minggu sudah..kemahin panjang lebor senyum korang yerk....Alhamdulillah.....cuepacs....suara korang makin tidak didengari oleh kerajaan...keep fighting k!!

Tahun depan dapat lah merasa 2 kenaikan gaji...Alhamdulillah....dengan ekonomi sekarang ni..memang aku tak mengharapkan pon ade bonus...makin kita rakyat minta macam macam..makin banyaklah cukai dinaikkan.....hahaha....

okeylah..malas nak cakap soal ekonomi...dulu aku tak amik course ekonomi..aku amik akaun....ahaks....

maka dari aku akan merepek meraban cakap soal ekonomi skrang....baiklah korang baca part by part percutian aku dan keluarga tok tahun ni...

Perancangan dibuat sebenarnya dah lama....kira kira 2 tahun lepas..tapi tak kesampaian sebab terlepas tiket murah.....hahahaha....so..tahun lepas kebetulan dah standby depan pc tok grab tiket murah....rezeki aku dan akak sepupu lah dapat tiket murah,.....tapiiiiii tapiiii....masa nak submit payment tetiba system air asia stuck....so..aku terpaksa repeat isi balik....phhewwww....apakan daya aku tak dapat harga murah tu...dalam tempoh 5 minit je harga dah naik..tapi tak banyaklah..dalam RM100++ dari harga kak sepupu aku dapat....aku jugak yang buatkan pembelian tok kak sepupu sebab dia cakap line tenet dia slow....so....rezeki tiket murah dapat pada dia...hehe....tok pergi aku amik 50kg luggage dan balik 45kg....
Tok keseluruhan tikat flight,luggage,seat dan in flight meal adalah RM1747.00...kalau korang cepat lagi murah korang dapat....2 tahun sudah aku try isi tok 8 orang punya sekali harung...pastu aku tanya kat AA nape bila nak buat payment system down....masa tu murah giler aku dapat okeh...tok 8 orang harga RM1500++... rupanya system mudah stuck kalau isi kuantiti yang banyak tok 1-1 transaksi...so..dia soh separatekan pembelian....bila nak buat pembelian tok tiket kalini...aku separatekan family aku dan family kak sepupu  aku....Alhamdulillah semuanya okeh walaupon ada masalah pada transaksi aku pada awalnya....

setahun aku dan kak sepupu aku buat perancangan...kumpul duit dan survey semua hotel yang kami rasa bersesuaian...

macam biasa..aku akan buat booking hotel melalui Booking.com .....sekarang ada jugak web yang offer murah macam hotel.com so korang leh survey....nak murah kena rajin paham! hikhik

Tok percutian kalini aku book 2 hotel...1 hotel luar disneyland...1 lagi aku booked Disney Hollywood hotel....kenapa 2 hotel?? sebab aktiviti hari pertama dan ke 2 aku set tok pergi diliuar Disneyland...maka aku cari hotel sekitar Tsim Sha Tsui..

Aku taknak cari hotel bajet...kenapa?? sebab kalau korang baca tentang Hong Kong...kebanyakkan hotel/motel dorang sangat kecik....tapi harga bilik kalah hotel 3 star...walhal bilik dah macam stor...ada jugak hotel bajet yang kena share toilet..ada yang aku baca tu solat pon kena atas katil okeh...ni aku bawak anak kecik...memang aktiviti banyak diluar berbanding dok dalam hotel...tapi keselesaan anak anak dalah keutamaan aku!! korang kena pikir...kalau korang bagpackers...isu hotel atau ruang hotel bukan 1 masalah..tapi aku dengan bawak stok makanan..rice cooker...dengan stroller anak aku...motel atau hotel bajet adalah tak sesuai.....

Tok hari 1 sampai hari ke 3 aku stay di The Bauhinia Hotel, Tsim Sha Tsui...pada perancangan awal aku booked hotel ni harga dorang bagi RM300++ so aku booked 2 malam....lagi 2 malam aku nak stay kat Disney Hollywood Hotel...tapi RM jatuh teruk kan...harga tok 1 malam hotel yang aku stay adalah RM633.72 X 3 malam = RM1901.16...aku tukar plan...stay 3 malam di Bauhinia dan 1 malam di Disney Hollywood Hotel...oh lupa nak bagitau...kebanyakkan hotel di HK ni terima reservation je dulu dari korang....dorang akan caj once kita check in ..tp korang kena stndby jugak kad kredit korang tok dorang buat floating..baca dulu syarat masa korang booked via website tu okeh...kalau via booking.com dorang tak caj dulu sampailah korang checkin..tapi melalui agoda.com atau asiatravel...kemungkinan dorang trus caj kita...so korang kena alert semua benda ni...
Tok Disney Hollywoood hotel plak...harga tahun lepas baru RM700++ tok 1 malam...akibat RM jatuh...1 malam harganya adalah RM1000++ ....hahahaha...pengsan gak masa tu..tapi dah janji dengan kiddos nak stay jugak hotel tu...maka aku pon booked lah jugak tok 1 malam..
The Bauhinia aku booked melalui Booking.com, tapi DisneyHollywood Hotel aku booked via Asiatravel sebab dorang offer harga murah dari web yang lain..masa aku checkin tu..harga bilik Disney Hollywood mencecah HKD2546/night bersamaan RM1431.65/night...nasib AsiaTravel.com terus caj kad aku masa booked tu...tiket tok masuk Disneyland pon aku beli via AsiaTravel jugak...aku beli 2 days punya sebab memang takleh nak cover semua land dalam masa sehari..lagi 1 nak bagitau..kebanyakkan hotel di HK breakfast is not included!!! ... pepandai korang lah nak bawak makanan dari Malaysia..hahahaha...tapi inilah realiti HK..semua bajet ni adalah bergantung pada bajet semasa korang ...kalau nak jimat..pergilah time musim panas diantara bulan Mei hingga September tak silap....In Syaa Allah dapat murah tak pon korang tunggulah time RM naik...hehe
kat bawah ni aku bagi anggaran bajet tok korang buat culculation kalau-kalau korang nak pergi HK..ni perbelanjaan yang aku dah keluarkan sepanjang percutian k..Perbelanjaan lelain aku akan update pada Entry atau Part berikutnya tau!!!


:

:

:

:

:

:

:

:






TIKET FLIGHT (luggage/seat/meal)  X 4 person          = RM 1747
THE BAUHINIA HOTEL  X 3 night                               = RM 1901.16 (Deposit HKD 1000)
DISNEY HOLLYWOOD HOTEL  X 1 night                 = RM 1000
DISNEYLAND 2 DAYS  X 4 person                                = RM 1291
MADDAME TUSSAUDS  X 4 person                              = RM 552
EXPRESS RAILWAY (TBS-KLIA2) X 4 person           = RM 79
BAS (KLIA2 - TBS) X 4 person                                        = RM 36
PARKING TBS  X 5 days                                                  = RM 20
OCTOPUS CARD  X 4 person                                          = RM 247.42

TOTAL                                                         = RM 6873.58 (Anggaran kasar)





No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH