Hong Kong Part II (Day 1 - Avenue Of Star)

Assalamualaikum..

marilah memulakan pengembaraan bersama Ahkak Jemmah ke Hong Kong...ecewaaahhh

semua perbelanjaan asas di HK aku dah kepilkan di Part I ni...ni adalah anggaran perbelanjaan mengikut pada tukaran wang semasa k...dan semua perbelanjaan ni based on pada bajet korang...ade yang cakap....eh nape mahal sangat...lol...dah aku pergi pon 4 beranak...dan aku bukan bagpackers...aku pergi as family holiday yang memborong sekali sumber makanan..hahaha







Untuk day 1 ni..flight aku adalah pukul 8.45am dan tak delay...aku keluar rumah kol 4.30am...hahaha..giler awal kan....yer lah..aku nak gerak ke TBS dulu..dah janji dengan kazen aku jumpa kat sana je...kebetulan haritu adalah hari isnin..hari bekerja...kami risau jalan jammed menuju ke KLIA...

sampai kat TBS kol 5am...terus kami menuju ke kaunter nk beli tiket bas ke KLIA.. tiket yang available masa tu kol 7am...aku pon beli....bila pikir balik...eh macam x sempat nih..dengan nak masukkan luggage lagi (aku dah buat web check in a week before departure)...trus hsbnd kazen aku soh wife dia batalkan pembelian tiket (tiket aku lah burn RM36...lbh baik burn RM36 dari aku kena beli tiket harga RM3000++) kitaorang pon


trus beli tiket Express Railway ke KLIA 2 (kos KLIA express dalam entry Part I k) ...phewwwww....lega okeh...


Budak ni firstime naik ERL....jakun....hahaha



sampai KLIA 2 dalam kol 7am camtu...terus tengok board tok luggage drop...okeh dah open....terus berlari ke kaunter tok luggage drop, settle urusan luggage drop...bawak bebudak sepedek sate yang kak sepupu bawak...makan pon lelaju..kesian bebudak...aku x selera sangat..sebab awal benor nak menyumbat makanan...settle sapedek ...terus menuju je balai pelepasan sebab gate kami nun paling hujung...ohemgee....nasiblah bawak stroller...aku sorong je budak kenit sorang tu....kalau lepaskan...nak dia berlari keliling airport..



baru duduk 5 minit...dorang dah panggil tok boarding...lol...x sempat bernapas lagi okeh!!

tapi aku sempatlah snap pic 1 before boarding...hahaha..


perjalanan amik masa 3jam 45minit++ atau 4 jam.... waktu Malaysia-Hong Kong adalah sama..so..xyah sesusah nak tukar waktu...beza cuma waktu gelap dan cerak dorang cepat...seawal kol 6pm..hari dah gelap macam kol 8pm kat Malaysia...

bila dah masuk perut kapal terbang perut lapar...semua meals aku dh order sesiap online...banyak untungnya order online...menu lain dari yang lain..lebih cepat dapat...bagi aku mahal atau tak ...dah AA takleh bawak masuk makanan...so...kita memang takkan ada pilihan lain ( tapi jajan tok bebudak ni lepas pulak...haha..air botol pon lepas..alasan anak punya...tapi air mineral dalam botol mineral,gas etc tak lepas k...kat airport HK pon lepas jajan bebudak ni or nasib aku je baik time tu...;P)

ni menu aku....tapi lapar wei...si kakak x abis makan makanan dia..aku sebat sikit..hahaha

budak ni boleh plak tido.....aku order kids burger tok dia...

macam biasa lah..tugas-tugas isi imigration form ni tugas ahkak....



sampai HK International Airport ni korang akan rasa besarnya lah airport dorang ni...keluar je dari perut kapal terbang...terus ke Imigration...disebabkan kami pergi on weekday...so..orang tak ramai...cepat sangat...kat HK dorang tak cop pon...Untuk amik luggage korang kena naik train yang disediakan (tak sempat snap pic sebab laju bebenor trainnye dah sampai) ...

kalau terlepas jangan risau..tak sampai 2 minit, next train dah sampai...

korang just ikut jer signboard yang dipaparkan....



ada kejadian yang aku terpaksa bertapa kat tempat luggage dekat sejam....stroller mat khalishh  tak keluar keluar dari tempat luggage...dah 2,3 kali aku ke kaunter luggage tanya..dorang kata stroller last skali...aku pon tunggu sampai lah monitor papar all luggage arrived...nasib boleh berbahasa mandarin dan english litlle litlle kan...membantu jugaklah...keluar dari luggage station, kitaorng terus ke aras 6 tok ke airlines office..ikutkan aku lantak lah..malas nak pikior,tapi kazen aku soh juga gi naik office airlines...so aku pon pergi....dorang check semua...tanya ada tagging x..aku cakap kaunter AA malaysia x bagi sebab aku tak mintak (ni kebodohan diri sendiri) so dia mintak tunggu sekejap sementara dia mintak staff tengokkan...dekat 10 minit tunggu, staff tu cakap, tak jumpa lagi, dia soh isikan form, kalau jumpa dorang terus call aku ataupon terus hantar semula ke KLIA2 ...masa aku nak isi form tu, staff tu dapat panggilan kata dah jumpa stroller mat khalish...phewww.....jimat duit kena beli stroller lagi....klu tak melayang duit lagi kan...stroller kalau takat RM200++ aku pejam mata...:(



Alhamdulillah....dah settle urusan stroller....kitaorang terus ke kaunter octopus tok beli octopus card...kaunter tu bebetul kat depan arrival hall tu...tok dewasa dorang caj HKD150 ( HKD50 as deposit akan dipulangkan masa kt nak refund) kanak-kanak HKD70 (deposit pon sama macam dewasa) , untuk reload octopus card tu..korang boleh reload kat mana-mana stesen MTR HK, tok reload kat machine tu, hanya boleh reload HKD50/100 aje...tok reload amount lain boleh terus ke kaunter dorang, boleh je nampak nanti. aku tak jadi beli simcard sebab tak banyak masa nak mengadap HP sepanjang perjalanan kat HK, kat hotel wifi disediakan...sesetengah tempat kat HK ada wifi free..kalau korang nak beli jugak simcard, kedai tu bebetol kat arrival hall aras 5 kedai 1010 sebelah kanan dan berdepan dengan McD...




seterusnya korang ikut signboard ke tempat taxi...korang ada option nak naik MTR,bas  ataupon taxi..disebabkan aku bawak banyak luggage, aku amik taxi, tok ke Tsim Sha Tsui, aku kena naik Urban Taxi kaler merah, semua taxi kat sini bayar ikut meter, maka janganlah risau!


korang ikut je sighboard tu....senang sangat..takyah risau...kalau tak tau jugak..boleh tanya kat counter dorang..dorang akan tolong punya...






kos taxi dari Airport ke Hotel HKD 260 lebih kurang RM130-140

Perjalanan dari airport ke Hotel kami di Tsim Sha Tsui amik masa dalam 30 minit sahaja...kat HK ni susah nak tengok jalan jammed sebab kebanyakkan penduduk HK lebih suka naik MTR..patutlah dorang ni kurus...balik dari HK aku turun 2kg....walaupon hari hari aku sepedek nasi dan roti....hehehee....

sampai dah kat hotel, aku uruskan check-in...
dapat upgrade kan bilik kazen aku ke bilik yang sama rate dengan aku tanpa bayaran tambahan...rezeki dia murah btl...hahaha

*sorry kualiti pic tak berapa cantik sebab salah set kamera*














so far bilik tak besar tak kecik....just nice, kalau ikut rate ni kat Malaysia...aku boleh dapat suites kot..hahaha




ha ko! bila dah rapatkan katil barulah nampak luas ....ruang solat pon ada...



sesi mengemas stok makanan....
nampak betapa banyaknya stok makanan aku bawak...tu belum campur dengan stok makanan kazen aku bawak..





sampai je bilik, aku terus masak nasi, sebab check in pon dah lewat, bebudak dah lapar...

rendang daging yang aku sempat masak malam sebelum tu, rendam dalam air panas je...


telur masin dan cili api  pon aku bawak okeh!!!

macam ni pon dah nikmat hidup di perantauan..eceh!!


aku jama' solat bagai, mandi makan pastu dalam kol 6.30pm kami nak keluar ke Avenue Of Star kat Victoria harbour..

Tujuan ke Avenue Of Star kat Victoria Harbour ni nak tengok symphony of light katanya...tunggu punya tunggu..light-lightnya tak muncul...sakit pulak hai kitew!!

bila dah tak ada tu..manfaatkanlah bersnap pic...lepak lepak kat taman  yang ada tu....kat Victoria harbour ni....korang boleh lah tengok patung patung bruce lee...pemandangan kota HK....kapal kapal yang lalu lalang..memang cantik lah...ade jugak korang akan tengok free show kiss cium molot pakwe makwe orng HK ni,,,korang jangan terkejut....suasana cium molot ni berleluasa je kat HK ni....masa dok tunggu MTR pon korang leh nampak student cium molot baik punye..macam aku bawak anak kecik ni...memang aku cencored kan sesiap....pegi jejauh lah dari dorang....


dari hotel aku ke Avenue Of Star ni tak lah jauh....jalan kaki cara orang HK tu amik masa antara 10-15 minit aje, tapi sebab kami ni traveller bawak plak anak kecik, so dalam 20 minit dah sampai. korang jangan risau..just tanya je orang...orang HK memang sangat membantu, kalau pandai berbahasa mandrin lagi membantu..ehem2...aku praktikkan bahasa mandarin di HK...





kids will b kids....kat mane-mane pon dorang bukan kisah ko nak snap pic ke ape ke...main tetap main...



pic ni marsya yang snap.....


kitaorang lelepak sambil berborak antara kazen....borang tentang kehidupan kami, future planning...future baby...ehhhh..hahaha



suasana sejuk...sedap lah budak tyco ni mentido....dalam flight 4 jam membuta...tak sampai kol 7pm dah tido lagi,,,,



dah abis melayan suasana HK waktu malam...kami pon balik hotel semula..nak rest awal sebab esok nak bangun awal....ke aktiviti berikutnya.

oh ya sebelum terlupa, di akhir entry HK nanti..aku akan attach itinerary sepanjang aku kat HK...bagi yang nak follow boleh lah cedok, mana yang taknak pon tak hape..hakak okey jew...


KOS TAXI (AIRPORT - HOTEL) = RM130


* kalau nak jimat korang boleh je jadi bagpackers
* boleh je taknak beli seat tu kalau korang pergi tanpa anak-anak sesuai lah
* boleh je taknak beli meal, harap korang amik flight lepas breakfast,lunch or dinner



No comments:

Amaran !!

As-Salam...ini adalah blog peribadi saya..segala yg terpampang adalah ceritera sehari-harian saya dan juga keluarga..setiap manusia tu punya ceritera2 yang ingin dikongsi bersama-sama..Anda punye hak yg same,tp tolong hormati setiap hak org lain juga ya!!!
Sebarang kecurian gambar2 dan video di dalam blog ini adalah dilarang tanpa kebenaran dari saya sendiri.
Blog ini dicipta adalah untuk tatapan anak2 sy kelak apabila mereka meningkat dewasa dimana sy nk mereka lihat perkembangan mereka sejak kecil sehingga menjadi org yg berguna kelak.Jika 1 hari kelak kami tiada,jd blog ini akan menjadi medan tatapan anak2.

copypaste

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

my angle girl

my angle boy

AL-FATIHAH